DIV19020 logo diap.png

MEER JONGEREN DE NATUUR IN TIJDENS EN NA CORONA

4 februari 2021 - Natuurbeleving wint aan populariteit onder jongeren. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door studenten van Breda University of Applied Sciences in opdracht van Van Gogh Nationaal Park. Ruim 46% van de jongeren – jeugd van 13 t/m 17 jaar en jongvolwassenen in de leeftijd 18 t/m 25 jaar – geeft aan nu vaker een natuurgebied te bezoeken dan voor corona. Bijna 84% van hen geeft tevens aan dat zij de intentie hebben ook na corona vaker van de natuur te genieten.

De opgelegde maatregelen tegen de verspreiding van COVID-19 hebben een grote impact op het leven van jongeren. Veel vrijetijdsactiviteiten kunnen niet meer worden uitgevoerd, jongeren werken thuis en volgen hun studies online. Bevraag je hen wat ze het liefste doen, dan staat met stip op één ‘afspreken met vrienden’ (90%). De natuur biedt hiervoor alle ruimte om dit veilig en op gepaste afstand te doen. Wandelend de natuur in, alleen, met vrienden of met het hele gezin is meest populair en bijna 85% van de respondenten geeft aan ook tot rust te komen in de natuur.

Een positieve ontwikkeling, aldus Anneke Boezeman, directeur regie Van Gogh Nationaal Park; In van Gogh Nationaal Park bouwen we aan het landschap van de toekomst. Dat doen we letterlijk voor de generatie na ons en dus ook het liefst juist samen met hen. Dat deze doelgroep de natuur nu op waarde schat, duidt het belang van een mooie, gezonde en groene leefomgeving. Daar werken we samen met 50 partners hard aan, met hetzelfde lef en verbeeldingskracht als Van Gogh.”

IVN start dit jaar in het Van Gogh Nationaal Park met verschillende projecten om jongeren actief te betrekken bij de Brabantse natuur. Op basis van dit onderzoek gaan studenten bij IVN aan de slag om concrete verbeterslagen aan te brengen om de natuur voor jongeren nog interessanter te maken.

Horeca en chillbos

Uit het onderzoek blijkt verder dat jongeren eerder geneigd zijn om de natuur in te gaan als zij onderweg kunnen neerstrijken bij een (duurzame)horecagelegenheid en er voldoende sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Ook werden aantrekkelijke wandel- en hardlooproutes door het landschap genoemd extra trigger om erop te gaan in de natuur. Een van de bijzondere aanbevelingen uit het onderzoek is om met signalering te duiden voor welke activiteiten het natuurgebied bijzonder geschikt is. Het ene gebied leent zich beter voor een korte wandeling, een rondje te joggen of te picknicken, het andere gebied is bij uitstek geschikt om te fietsen of juist om te chillen.

Over Van Gogh Nationaal Park
Van Gogh Nationaal Park is een beweging van overheden, natuur-, landbouw- en erfgoed-organisaties, bedrijfsleven en toerisme in Brabant. Samen zetten deze partners zich in voor de versterking van de natuur, groen dat doorloopt in steden en dorpen en vitaal boerenland midden in een economisch krachtige regio. Zij nodigen ook inwoners en burgerinitiatieven uit om te participeren. Zo bouwt Van Gogh Nationaal Park aan het landschap van de toekomst, geïnspireerd door het lef en de verbeeldingskracht van Vincent Van Gogh die in dit gebied opgroeide.

Chillen in de duinen ©VisitBrabant.jpg

Noot voor de redactie, niet ter publicatie;

Als bijlage vind je een samenvatting van het onderzoek uitgevoerd door 6 studenten, van de minor ‘storytelling and experiences’ van Breda University of Applied Sciences. Wil je meer informatie over het onderzoek, neem dan contact op met BUas, Wesley Put-van den Beemt (Teammanager Tourist Experience) via beemt.w@buas.nl of 06 -50 89 61 15 of BUas student Sterre Doornekamp via Sterredoornekamp@gmail.com of 06 39 20 01 72.

Voor meer informatie over Van Gogh Nationaal Park kun je contact opnemen met Parkbureau Van Gogh Nationaal Park| Frank van den Eijnden (Operationeel Directeur) fvandeneijnden@vangoghnationaalpark.nl | Mobiel: 06 - 53 63 05 36 en kijk op www.vangoghnationaalpark.nl